Upały

 

 

UPAŁ – intensywne oddziaływanie promieni słonecznych na nas i nasze otoczenie.
Zjawisku temu towarzyszy wysoka temperatura powietrza, często przekraczająca 30 stopni Celsjusza. Zbyt długie spędzanie czasu w słońcu lub przegrzanym miejscu może spowodować schorzenia termiczne. Aby skutecznie chronić nasz organizm przed niekorzystnym oddziaływaniem upałów należy zapoznać się ze sposobami postępowania w czasie ich wystąpienia.

PRZED UPAŁEM

  • Zainstaluj klimatyzujące okna – jeśli ich nie masz – zainstaluj tymczasowe ekrany odblaskowe, takie jak płyty pokryte folią aluminiową w celu odbijania promieni słonecznych na zewnątrz.
  • Utrzymuj chłodne powietrze wewnątrz pomieszczeń poprzez stosowanie żaluzji w drzwiach i oknach.
  • Staraj się odprowadzać ciepło na zewnątrz i utrzymywać chłodne powietrze wewnątrz pomieszczeń.
  • Sprawdź przewody urządzeń klimatyzacyjnych, czy są właściwie izolowane i szczelne.
  • Zgromadź zapas wody mineralnej do picia.
  • Pamiętaj o zwierzętach zapewnij im wodę i możliwość schowania się do cienia.

PODCZAS UPAŁU

  • Ogranicz do niezbędnego minimum przebywanie w słońcu zwłaszcza w okresie najintensywniejszego działania jego promieni, w szczególności połączonego ze znacznym wysiłkiem fizycznym.
  • Zawieś zasłony lub żaluzje na okna, które są oświetlane przez poranne i popołudniowe słońce. Zewnętrzne zasłony lub żaluzje mogą zredukować ilość ciepła słonecznego docierającego do domu przez okna nawet o 80%.
  • Wyłącz wszystkie pobliskie ogrzewacze, tj. drukarki komputerowe, żelazka …
  • Oszczędzaj elektryczność. W okresie dużych upałów ludzie mają tendencje do znacznie większego zużycia energii elektrycznej na potrzeby urządzeń klimatyzacyjnych, co prowadzi do niedoboru mocy lub przerw w dopływie prądu.
  • Przebywaj wewnątrz pomieszczeń tak długo, jak to możliwe. Jeśli jest brak klimatyzacji, przebywaj na najniższym poziomie budynku poza zasięgiem światła słonecznego.
  • Użyj wentylatora do lepszego rozprowadzania chłodnego powietrza. Pamiętaj, że wentylatory elektryczne nie chłodzą, powodują tylko ruch powietrza.
  • Spożywaj zbilansowane, lekkie posiłki, w tym owoce i warzywa.
  • Regularnie pij wodę mineralną najlepiej nie gazowaną. Osoby cierpiące na epilepsję oraz schorzenia serca, nerek lub wątroby, będące na nisko-wodnej diecie, oraz mające problemy z utrzymaniem płynów, powinni skontaktować się z lekarzem przed zwiększonym przyjmowaniem płynów. Pamiętaj odwodnienie organizmu jest niebezpieczne.
  • Ogranicz przyjmowanie napojów alkoholowych. Mimo, że piwo i napoje alkoholowe zdają się zaspakajać pragnienie, to zazwyczaj powodują dalsze odwodnienie organizmu.
  • Ubieraj się w luźno dopasowane rzeczy, zakrywające możliwie największą powierzchnię skóry. Lekka, o jasnych kolorach odzież, odbija ciepło i promieniowanie słońca oraz pomaga utrzymać normalną temperaturę ciała.
  • Chroń oczy, twarz i głowę poprzez noszenie czapki z daszkiem oraz okularów z filtrem UV.
  • Unikaj zbytniego nasłonecznienia. Opalenizna spowalnia zdolność do samoczynnego chłodzenia się. Użyj środków ochrony przed promieniami słonecznymi o wysokim współczynniku skuteczności ochrony.
  • Unikaj skrajnych zmian temperatur. Chłodny prysznic natychmiast po przebywaniu w upale, może spowodować wystąpienie efektu hipotermii, zwłaszcza u starszych i bardzo młodych ludzi.
  • Zwolnij tryb życia. Zredukuj, wykreśl lub przeorganizuj wyczerpujące zajęcia. Osoby wysokiego ryzyka powinny przebywać w chłodnych miejscach. 
  • Zażywaj dużo wypoczynku, aby umożliwić działanie naturalnego systemu chłodzenia twego organizmu.
  • Poznaj objawy dolegliwości termicznych i dowiedz się, jak udzielać pierwszej pomocy.
  • W przypadku stwierdzenia oparzeń lub innych dolegliwości – skontaktuj się z lekarzem.